Werkbeschouwing

 

Als toegepast kunstenaar werkte ik altijd vanuit een doordacht concept, maar in mijn vrije werk is iets ‘bedenken’ juist een grote sta-in-de-weg. In de startfase van een schildering zet ik impulsief een geheel van kleuren op. In deze aanvankelijke ‘chaos’ zoek ik vervolgens naar wat het schilderij ‘wil’; een fase van associëren en ordenen, scheppen en ook weer heel veel loslaten. De weg die ik uiteindelijk in sla, wordt bepaald door een mix van vele factoren; de innerlijke behoefte van dát moment ten aanzien van kleur, lijn, vorm en (zelf-)expressie, maar ook door mijn achtergrond als illustrator/ontwerper/decorateur of inspiratie die ik vind bij andere kunstenaars. De beeldelementen kleur, vorm en lijn zijn de belangrijkste pijlers waarop ik bouw:

  • Kleur: De gemeenschappelijke factor in al mijn werken is dat kleur een leidende rol speelt;   De ene keer enigszins transparant en overlappend, dan weer vlak en dekkend; In vormen ‘gegoten’ of zacht vibrerend, vorm en lijn overstijgend.
  • Vorm: Ik speel graag met de extreme vormprincipes ‘rond’ en ‘recht’ en afwisselende combinaties daarvan. Variërend tussen gestileerde figuratie en abstractie en zoek ik vaak de verbinding tussen die twee; Soms meer van het een, soms meer van het ander.
  • Lijn: Soms prefereer ik het weglaten van lijnen, omdat ze te nadrukkelijk sturen en begrenzen en ik behoefte heb aan subtiele overgangen tussen kleur, vorm en restvorm, voorgrond en achtergrond. Dan weer laat ik lijn juist een rol spelen in het geheel, met een decoratieve functie.

Deels volg ik de sporen van verschillende kunstenaars uit de vorige eeuw (zie kunstverwanten),   hun nalatenschap is een blijvende bron van inspiratie. In het bijzonder gaat mijn interesse uit naar authentieke kunst; kunst die niet beïnvloed werd door inmenging van het verstand, zoals o.a. kindertekeningen, primitieve volkskunst en outsider art (waaronder kunstuitingen van mensen met een verstandelijke beperking).